Welkom op de nieuwsbrief van november 2023

Belangrijke data in november:

November

(kleuters)

(4de leerjaar)

Zwemmen: 

dinsdag 7 november & dinsdag 21 november

Vergeet je kind zijn zwemzak niet!  Zwemles behoort tot het leerpakket!

Wat staat er ons allemaal te wachten in NOVEMBER:

Voorleesweek: 20 tot 24 november

Thema: Word jij mijn voorleesbuddy?

Voorleesbuddy's maken het verschil! Help jij om van een kind een lezer te maken? Word jij de voorleesvriend van iemand die zelf niet zo makkelijk leest? Neem jij iemand mee in de wondere wereld van een boek? Iedereen heeft een voorleesbuddy nodig, een voorleesvriend voor het leven. Deze Voorleesweek draait rond alle voorleesbuddy's – jong en oud.

Iedereen kan een voorleesbuddy zijn: een ouder, een broer of zus, een ander kind van je school, een leerkracht, een vrijwilliger uit je buurt, een voorleesoma of -opa in de klas, een kinderbegeleider, een babysit, een achternonkel... Eén ding hebben ze gemeen: door voor te lezen geven ze de liefde voor het lezen door.

Helm op, Fluo Top! 

Dag ouders,

We willen allemaal dat onze kinderen goed zichtbaar en beschermd naar school gaan. Wij vragen al voor elke verplaatsing dat alle kinderen (kleuters en lagere school) steeds hun fluohesje dragen.

Zoals elk jaar neemt onze lagere school deel aan de actie ‘Helm Op Fluo Top’ van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). 

Door veilig (met een fietshelm) en zichtbaar (met reflecterende en fluorescerende kledij) naar school te komen, kunnen kinderen stickertjes sparen en prijzen winnen. De actie start na de herfstvakantie (6 november 2023) en loopt tot de krokusvakantie (9 februari 2024). Dat zijn de donkerste maanden van het jaar. 

Terugblik van de maand OKTOBER:

Wat een show 😍 

Alle kinderen en leerkrachten hebben het beste van zichzelf gegeven tijdens ons spektakel van vrijdag 13 oktober.

Met een diep gevoel van dankbaarheid wil ik mijn oprechte waardering uitspreken voor verschillende mensen die een onmisbare bijdrage aan dit spektakel hebben gegeven. Dit zou niet hetzelfde zijn geweest zonder jullie inzet, talent en toewijding.


Jan Demoulin, jouw ongelooflijke vaardigheden op het gebied van geluid en belichting hebben dit spektakel tot leven gebracht en ons meegenomen op deze betoverende reis. Jouw toewijding en vakmanschap zijn voor ons van onschatbare waarde geweest, en we kunnen je niet genoeg bedanken.


Aan de ouderraad, jullie heerlijke catering en warme gastvrijheid hebben deze dag extra speciaal gemaakt. Jullie ondersteuning heeft ervoor gezorgd dat ons publiek zich welkom en verzorgd voelde, wat een onschatbare bijdrage leverde aan het succes van het evenement.


Aan al onze getalenteerde leerlingen, jullie hebben ons verbaasd en geïnspireerd met jullie ongelooflijke talenten. Jullie optredens waren adembenemend en vulden onze harten met trots.


Aan mijn leerkrachten, jullie enthousiasme en creativiteit hebben dit spektakel tot een waar kunstwerk gemaakt. Jullie hebben niet alleen kennis overdragen, maar ook de vonk van nieuwsgierigheid en passie in onze leerlingen aangewakkerd.

Hoe hebben de kinderen het ervaren? (5de leerjaar)

Ik vond het super leuk omdat we leuke zaken hebben gemaakt. We hadden leuke muziek en heel grappig gedanst. (Aydin)

Ik vond het echt leuk dat iedereen de kans kreeg om zijn danstalenten te laten zien. Het was echt een van de leukste dagen ooit. Het was ook een fijne activiteit voor de klas. Een moment dat iedereen samen was. (Lola)

Ik vond het leuk dat we op voorhand mochten oefenen. De verhalen waren leuk, de acteurs speelden goed als de dansjes niet bezig waren. Iedereen in de zaal was aan het genieten, dus het optreden was super (Tille)

Ik vond het heel leuk. Toen we moesten wachten was het heel warm. De dansjes waren mooi en leuke. Het op voorhand oefenen was heel fijn (Febe)

De voorbereiding was heel leuk. We hebben ook de zaal versierd. Er zat een fijn verhaal in. De dansjes waren top! Er is ook heel hard aan gewerkt geweest. Iedereen was er klaar voor! Het was een groot succes! Het was zelfs prefect (Jana)

Het bos 🌿🍄🌳🌲🕸️ 

De kleuters gingen naar het bos op woensdag 18 oktober. 

Het verhaal van de blaadjesdief heeft de kinderen geprikkeld voor een dag vol avontuur, spel, zang en schatten.

Blaadjes verzamelen en laten regenen via de parachute,  paddenstoelen bekijken en onderzoeken,  rollenbollen in de natuur, op ontdekking gaan en versteld staan van de kleuren ,  ... en nog zo veel meer !

Ook de tweede graad van de lagere school had een geweldige dag in het bos van Tervuren: Zij hebben de leerstof die ze gezien hebben tijdens de lessen oriëntatie op de wereld aan de levende lijven ontdekt en hebben ook kunst gemaakt in het bos! Hier alvast enkele kunstwerken:

Herfstateliers in de 1ste graad 🍁🍂

De herfst deed haar intrede in het eerste en tweede leerjaar. Tijdens de herfstateliers gingen we op zoek naar de schuilplaats van kriebeldiertjes, maakten we herfstbouwsels met de kaplablokken, zorgden we voor kleurrijke spinnenwebben, leerden we een spinnenpompon maken en schilderden we een kunstige herfstboom.   We kregen het er helemaal warm van 😁

VERKEER  🚲🚸 

De kleuters hebben in oktober had gewerkt aan verkeer, verkeersveiligheid, ...

De kinderen van de 1ste kleuterklas hebben hun loopfietsbrevet gehaald. We kiezen er bewust voor om te leren fietsen met een loopfiets. Zo leren kinderen sneller hun evenwicht houden en hebben ze nadien geen steunwieltjes nodig om de overgang te maken naar een fiets met trappers.
Tijdens het eindparcours moeten de kleuters deze vaardigheden tot een goed einde brengen:

Tijdens het loopfietsparcours testen we ook de stuurvaardigheid van het kind:

Je kan de vaardigheden oefenen met de oefeningen hieronder. Tijdens het eindparcours beoordeel je de kleuters met de controlefiche.

Onze 3de kleuterklas ging voor het voetgangersbrevet Brons.

Wat houdt dit in?  Met het Voetgangersbrevet Brons werk je vooral op stoeptraining. Om het brevet te halen moeten de kleuters, hand in hand met een volwassene, een parcours afleggen in het echte verkeer. 

De derde kleuterklas ging de straat op om te leren hoe ze veilig konden oversteken.

Aan de hand van oefeningen rond links en rechts en spelletjes met een duidelijk stopsignaal zijn ze allemaal geslaagd in het behalen van het voetgangersbrevet. 

Het liedje 'Stoeprand stop' helpt hen nu verder in het veilig de straat oversteken. Probeer het maar eens uit!

Bravo, 3e kleuterklas!

Naar het toneel (2de graad)

Op dinsdag 10 oktober ging de 2de graad naar een voorstelling kijken: Tijger! Tijger! Wat gebeurde er nadat Mowgli de Raadsrots verlaten had en zich onder de mensen wou begeven? 

Hoe hebben de leerlingen het ervaren?

We zijn naar een toneel geweest. We zijn naar Overijse gereden met bus.  De bus zat heel vol. We moesten ook rechtstaan. Dit was moeilijk.

Het toneel ging over Mowgli. Mowgli groeide op bij de wolven. Een meneer vertelde het verhaal. Er waren ook muzikanten. Zij maakten allerlei geluiden bij het verhaal. Het was spannend en mooi.

MOEV-namiddag

13 leerlingen van het 5de en 6de leerjaar hebben vandaag deelgenomen aan de woensdagnamiddag activiteit van MOEV. We speelden 7 matchkes "Superbal" tegen andere scholen van groot Tervuren: GBS Tervuren, Kattensprong, De fonkel, en GBS Vossem. Iedereen heeft super hard zijn best gedaan, sommige matchen waren heel spannend. :-) Uiteindelijk hebben we de 4de en de 5de plaats gehaald! Het was een hele fijne namiddag! 

Dag van de leerkracht: Wat een lekkere verrassingen!

Op dag van de leerkracht werden we al even verwend met iets lekkers en ook van verschillende kinderen kregen de leerkrachten een leuk tekstje of tekening

Op 20 oktober kregen ze nog een grote verrassing : we kregen een heerlijke lunch tijdens de pedagogische studiedag.

En wat hebben ze genoten en gesmuld!

Een welgemeende DANK U WEL van het TEAM!